tisdag 10 juli 2012

Myggor.

Jag måste ställa frågan: har myggen blivit fler? Har vi blivit otåligare? Har myggen flyttat längre söderut?

På första frågan skulle jag vilja svara, NEJ. Vissa somrar har vi mera mygg än andra beroende på nederbörd och värme, som gör det gynnsamt för kläckningen. Så har det alltid varit och de får vi leva med.

På andra frågan tror jag att man kan svara, JA. Och vad kan då detta bero på? En gissning kan vara att fler människor bor i städer och tillbringar sin fritid allt mer på landsbygden i stugor och ute i skog och mark där myggen i huvudsak finns.

På fråga tre så tror jag att svaret är, NEJ. Västmanland, Uppsala, Gästrikland och Dalarna har säkerligen haft mygg i samma mängd tidigare. Att vi nu gnäller mer och kräver att myndigheterna ska ta hand om myggen åt oss beror på det jag nämnt ovan.

Varför har man aldrig fört upp myggen på denna nivå när det gäller förekomsten av mygg i norra Sverige. Jag kan lova att man där varje sommar år ut och år in har mygg i lika stor utsträckning som i de tre nämnda landskapen. Ingen har kommit på idèn att där syssla med flygbesprutning. Visst klagar man, men bara man och man emellan, aldrig att man börjar kräva besprutningar från luften.

Om man ska vistas bland myggen får man lov att anpassa sig därefter. Man klär sig rätt, d.v.s. heltäckande, man använder myggmedel, man skaffar sig en lövruska och viftar bort myggen med den o.s.v.

Och tänk va bra att myggen finns  för alla predatorer, som också ska ha sin föda. Tänk om vi utrotar myggen vad många som inte får mat. Alla insekter, så även myggen har en uppgift att fylla. Därför skydda er och stå ut i vår fina natur.

Lev väl och låt myggen finnas.

1 kommentar:

Anonym sa...

Hej!Mygg är en stor plåga för vissa av oss,bekämpa dem,denna sommar har dock varit ok.
Fåglarna kan äta fågelfrön!