söndag 21 april 2013

Smartare än en femteklassare.

Jag har ett antal gånger tittat på programmet "smartare än en femteklassare" och undrat hur detta kan vara möjligt att lägga licenspengar på. Det är inget fel på själva programidén, inte heller på Lasse Kronèr, som jag tycker är en alldeles utmärkt programledare. Vad som retar mig är de penningsummor som det handlar om i ett familjeprogram, som säkert väldigt många barn tittar på.

Jag är inte på något sätt avundsjuk, förresten de kanske jag är, på de föräldrar som kan tjäna massor med pengar på mycket begränsade kunskaper. Vad får barnen för uppfattning när det gäller spel om pengar och pengars värde när det går till på detta sätt. Jag skulle ha förståelse om de intjänade pengarna sedan skulle skänkas till någon välgörenhetsorganisation eller varför inte till någon klasskassa för att användas av barnen. De verkar ju vara barnen som sitter inne med de bästa kunskaperna.

SVT borde ta lärdom av TV4. Jag tänker på exempelvis "Fångarna på fortet", där de intjänade pengarna skänks till välgörenhet. Man kan väl säga att dessa fångar har gjort en betydligt större prestation än de som deltar i SVT:s program.

Vad som förundrar mig är att jag inte sett några synpunkter i tidningarna liknande de jag här framför. Kanske är vi så förblindade av pengar och dess värde att vi inte reagerar för några tiotusentals kronor hit eller dit.

En sista fundering. Undrar hur de s.k. fattiga barnen, som det var så mycket debatt kring, känner sig när de ser hur lättförtjänta pengarna är för föräldrarna? De s.k. fattiga barnen är säkert inte dumma utan skulle säkert kunna kapa åt sig lite pengar från SVT:s licenspengar om de fick chansen.

1 kommentar:

Anonym sa...

Hej
Lite kul är det väl iallafall