torsdag 20 mars 2014

Apropå löneförhöjning.

Tänk dig att chefen på ditt jobb kommer och säger till dig att du ska få en löneförhöjning. Någon löneförhandling har inte förekommit och du har heller inte klagat på den lön du har och därmed inte heller begärt att din lön ska höjas. Trots detta propsar chefen att din lön ska höjas.

En normal löneförhöjning efter hårda förhandlingar landar oftast på några enstaka procent, plus kanske ytterligare några smärre förmåner. Man kanske knorrar lite men nöjer sig oftast med det utfall som blev och så går man vidare i livet och väntar till nästa löneförhandling.

Andra kanske är bättre lottade och behöver inte ens begära löneförhöjning utan arbetsgivaren kastar åt dig ett riktigt fläskben, värt 74% höjning av lönen, som du gladeligen glufsar i dig utan att generas.
Tilläggas kan att denna procentsats inte är på någon liten lön utan om jag har förstått saken så innebär höjningen ett påslag med en miljon kronor.

Ja, vem lyckades då med detta helt utan egen påverkan? Jo, den förre socialdemokratiske ministern Anders Sundström, numera styrelseordförande i Swedbank och för vilket han nu fick denna enorma lönehöjningen.

En undran är om Sundström tidigare varit så underbetald, eller har han ökat arbetsinsatsen så till den milda grad att denna höjning av lönen nu är motiverad.

Denna nyhet fick jag genom TV-nyheterna kl. 18.00. Precis i samma veva knackar det på min dörr och utanför står en dam och en herre med (S)-rosen på rockslaget. Då såg jag verkligen rött och avspisade dessa två, säkert trevliga människor, på ett ganska otrevligt sätt. Förlåt mig men dessa två fick klä skott för det jag nyss upplevt på nyheterna.

Inga kommentarer: