onsdag 7 oktober 2015

Allemansrätten?

Vad innebär allemansrätten? Om man idag ser vad som händer i vårt samhälle så verkar det som om allemansrätten innebär att du kan slå upp dina bopålar nästan vart som helst. Jag kan utan vidare slå mig ner på annans mark och ingen myndighet kan göra något. Jag kan flytta in i ett hus, som tillhör någon annan och ingen myndighet kan göra något. Egentligen är det väl så att myndigheterna kan, men inte vill göra något. Vad kan detta bero på? Är det slapphet, okunskap, slöhet eller något annat. Kanske gör man skillnad på folk. Med detta menar jag att det handlar om omvänd rasism, d.v.s. att jag som svensk behandlas annorlunda än de s.k. EU-migranterna. Märk väl att jag här inte avser flyktingar.

Åter till frågan om allemansrätten. Allemansrätten ska vi vara rädda om i Sverige. Den ger oss en långtgående rätt att nyttja annans mark, men under ansvar. Jag kan t.ex. tälta under kortare tid, ett par dygn, på annans mark utan att be om lov. Naturligtvis under förutsättning att jag inte förstör gröda eller plantering eller skräpar ner. Inget av detta lever de EU-migranter, som vi ser, upp till och trots detta så händer ingenting.

Allt detta skulle man kunna debattera en hel del om och de gör man också. Vad blir resultatet som det ser ut idag? Noll. Man kan här använda sig av uttrycket, "mycket prat men lite verkstad". Dags att verkstan börjar fungera annars kan det vara för sent. Främlingsfientligheten får fotfäste.

Inga kommentarer: