tisdag 18 oktober 2011

Åter i Nora

Vi reste under gårdagen 96 mil i huvudsak efter E 4:an. Under så lång körning sitter man och gör vissa iakttagelser. Vad man blir både irriterad och rädd över är när man får bilar bakom sig, som inte håller avstånd utan ligger bara ett fåtal meter efter. När dom sedan kör om så är det nästan utan undantag större och tyngre bilar, ja inte lastbilar utan suvar och liknande. Man kan tänka sig vad som händer om jag som ligger före måste göra en hastig inbromsning. Jag kommer att fungera som krockkudde för den bakomvarande. En annan företeelse man kan se är hur man när det finns fartkameror kör lagenlig hastighet, för att sedan öka farten och göra omkörningar i hög hastighet och inte alltid trafiksäkert i övrigt.

Jag tycker att man ska ha mer dolda kontroller för att komma åt de verkliga fortkörarna. Själv försöker jag hålla alla de hastighetsbegränsningar som finns, men kan säkert komma att "åka dit", av rent förbiseende, men då får jag väl ta det bara de notoriska fortkörarna, som utgör fara för andra också "åker dit". Tack för mej.

Inga kommentarer: