tisdag 21 februari 2012

Dags igen.

Efter några dagars uppehåll i bloggandet så är det kanske dags igen, därav den något udda rubriken. Sedan senast har vi förflyttat oss 100 mil. Vi åkte nämligen från Unbyn igår strax före 04.00 på morgonen och kom till Nora strax efter 19.00. Då hade vi också gjort en anhalt i Mossgruvan där vi hälsade på bekanta. Vi hade bra väglag hela vägen och bra väder, förutom de sista milen från Kopparberg då det blötsnöade en del.
Idag har jag gått skogspromenad med hundar och sedan har jag gjort en del innejobb. Har beställt tågbiljett till Boden för att åka på en fest på polishuset. Jag har även betalt in festavgiften. De ska säkert bli trevligt att få träffa flera av de kollegor som man arbetat med under åren. Innan jag beställde tågbiljetten ringde jag till Sixten, nämner inget efternamn, och tänkte att vi skulle göra sällskap norrut. Han backade emellertid ur. Han kanske börjar bli lite gammal och inte orkar. Hoppas att du läser detta Sixten. Vi hörs, eller du kanske skaffar dig en blogg så du kan ge igen.
En helt annan sak. Idag hörde jag ett inslag på morgonnyheterna där en polis från Hallsberg uttalade sig om höjden i taket inom polisen när det gäller intern kritik. Han menade att man kan bli förbigången om man i vissa lägen kommer med avvikande uppfattningar i vissa frågor. Efter mer än 40 år i yrket kan jag hålla med honom att det förekommit att, i övrigt mycket dugliga, poliser fått stå tillbaka om man framfört kritik. De har ofta sagts att den som har brun tunga lyckats få tjänster, som kanske någon annan varit mer lämpad för. D.v.s, slicka uppåt och slå neråt. Den här problematiken kommer säkerligen att tas upp av Leif GW Persson i kvällens program av "Veckans brott". Det kommer säkert att finnas anledning att återkomma i denna blogg.

Inga kommentarer: