onsdag 8 augusti 2012

Hur kan detta vara möjligt?

När jag här om dagen läste i Expressen om hur ett antal människor lyckats med att lura försäkringskassan på miljonbelopp blir man fundersam över hur detta kan gå till. De fall som togs upp i artikeln var bara sådana fall som handlade om miljonsummor. Man förstår ju att det finns massor med "småbedragare" dessutom, som skor sig på våra skattemedel.

Vem bär ansvaret? Ja, naturligtvis den enskilde som gör sig skyldig till brott. Jag anser dock att det finns medskyldiga. De läkare som utfärdar intyg om att en person har ett handikap, som inte finns, är antingen fullständigt inkompetent eller också, må gud förbjuda, inblandad på så sätt att han får en rundlig ersättning för  "besväret", att utfärda "rätt" intyg.

När man läser om Lars Wallin, som lyckas få ett intyg genom att påstå att han är rullstolsbunden och behöver ha assistans dygnet runt. När sedan körkortet ska förnyas går han till en annan läkare för att  där få ett intyg på att han är fullt frisk. På sina manövrar tjänade han över 13 miljoner.

En annan lyckades med att påstå att han hade en CP-skada och lurade därmed till sig 5 miljoner. Ytterligare ett antal fall togs upp i artikeln. Fall, som jag tycker visar på slapphet, inkopetens eller det jag nämnde ovan, vilket jag hoppas är fel.

Vart vill jag komma med detta inlägg då kanske någon frågar sig. Jo, jag förstår inte varför man inte granskar läkarnas agerande. Dom måste väl ha ett ansvar. Att skriva ett intyg som inte är relevant till den verkliga situationen måste väl vara ett tjänstefel. Att intygen skrivits på detta sätt borde i vart fall utredas och någon ställas till svars förutom bedragarna.

Hoppas att någon journalist tar tag i detta och går vidare i sin granskning.

1 kommentar:

Anonym sa...

Hej,skicka de dumma t. Mars!