torsdag 25 december 2014

Tiggare.

Tiggarna stör mig när de sitter snart sagt utanför varje affär. T.o.m. två meter från bankomaten där man ska ta ut sina pengar. Jag vet att många kommer med invändningen eller förklaringen, "du har bara dåligt samvete, ge dom en slant istället för att irritera dig". Och om jag skulle slänga en slant i varje burk som hålls fram mot mig så skulle jag själv få börja tigga antingen på socialen eller inkräkta på de område som nu alla dessa tiggare har inmutat.Om det handlar om dåligt samvete räcker det ju inte att man ger en utan då måste man ju ge till alla. Man får ju då tänka på alla människors lika värde, som man framhäver när tiggeriet kommer på tal.

Jag tycker mig också märka att alla dessa tiggare blir mer och mer påträngande genom att på olika sätt försöka tilltala mig när jag går förbi dem. Jag har inget emot att okända människor tilltalar mig, men när det sker i syfte att tigga pengar då känns det inte bra. När man dessutom ofta får en känsla av att tiggeriet är organiserat och att det kanske inte är den som sitter med tiggarmuggen som själv får pengarna utan någon annan som profiterar på tiggarna.

Sen kan man med stor sannolikhet misstänka att dessa människor "försörjer" sig genom annan verksamhet. Jag har själv helt nyligen ertappat tre personer, med en bulgariskregistrerad bil, som hade rivit ut kläder från Frälsningsarméns insamlingscontainer. När jag påpekade att detta inte var OK och att jag skulle kontakta polisen, valde de att snabbt bege sig från platsen. Samma personer har sedan setts sitta och tigga utanför affärer.

Jag har faktiskt tänkt i de banorna, att bojkotta de affärer där tiggarna sitter och istället gå till den affär där dom inte finns. Vad jag förstår så måste affärsägaren juridiskt ha rätt att förbjuda tiggare att sitta i omedelbar närhet av ingången till sin affär. Antingen äger han området eller har arrende- eller hyreskontrakt, vilket innebär att han då bestämmer över hur området disponeras. Förmodligen ligger det så till att affärsägarna inte vågar att neka tiggarna att sitta utanför affären då man riskerar att bli stämplad som främlingsfientlig. Jag tror däremot att de flesta kunderna skulle acceptera ett sådant handlande. Däremot inte att man driver bort dem genom att hälla vatten på dem under förevändningen att man putsar fönstret där tiggaren sitter, som skedde vid ett tillfälle. Om man ska agera ska det ske på lagligt sätt, d.v.s. begära handräckning av polis. Mig veterligt har detta inte prövats.

Vi får väl se hur detta kommer att hanteras i framtiden.



Inga kommentarer: