torsdag 19 april 2012

Snusförnuftigt, eller?

Så var det dags igen för EU-parlamentarikerna att ta itu med en av de sto0ra frågorna, att frörsöka få ett snusförbud i Sverige. Jag är själv inte snusare, men har varit för många år sedan, så jag pratar inte i egen sak.

Jag kan för mitt liv inte förstå hur man kan nedlåta sig att hålla på med detta. Tala om att svälja mygg och sila elefanter. Varför kan man inte börja röra i röktobaken då också och försöka förbjuda den. De som röker utsätter ju inte bara sig själv utan även omgivningen för den giftiga röken. Även om man infört och inför ytterligare begränsningar så kommer vi icke rökare att utsättas för detta gissel i många situationer. Nästa sak man kan ta itu med efter snuset och röktobaken måste då bli alkoholen. Återstår kanske då bara lättöl att dricka till maten. Nä, jag begriper naturligtvis att detta inte är realistiskt eftersom så många är beroende av både röktobak och alkohol, De är lättare att förbjuda några enstaka svenskar att snusa.

Om ett snusförbud skulle komma har jag nästan lust frysa in ett antal snusdosor och sedan börja snusa själv eller gå på stan och dela ut dosorna till snussugna. Brott mot snuslagen eller vad det kan komma att rubriceras som.

Inga kommentarer: