onsdag 30 april 2014

Kvotflyktingar

Sverige ska detta år ta emot 1900 s.k. kvotflyktingar. Mer än något annat land i EU. Att vi tar emot flyktingar av olika anledningar tänker jag inte ha några synpunkter på i detta inlägg.

1500 av dessa kvotflyktingar ska väljas ut från flyktingläger i Uganda. Dessa flyktingar kommer ursprungligen från Kongo där de utsatts för olika övergrepp, som våldtäkter och misshandel. Anhöriga har också mördats. I flyktinglägren finns flera tusen människor med liknande upplevelser. Det dessa människor varit med om är naturligtvis fruktansvärt och de har helt klart ett skyddsbehov.

Frågan är hur man på bästa sätt ska kunna hjälpa så många som möjligt. För det första så tycker jag att det är mycket inhumant mot alla som inte kan komma i åtnjutande av denna hjälp. För dessa måste det vara dubbelt frustrerande att se andra väljas ut när de själva får fortsätta att bo kvar i lägret. För det andra kan man undra hur lyckligt det kan vara för de som blir utvalda att hamna i ett land där allt måste kännas främmande. Tänk själv att du av någon anledning blir tvungen att fly ditt land. Någon från ett land i mörkaste Afrika kommer och säger att du ska få en fristad i vårt land. Förresten, varför säger man mörkaste Afrika? Ja, jag kanske är i den situationen att jag inte klart kan tänka vad det kommer att innebära och har inte en aning om hur landet ser ut och bara en svag aning om var det är beläget på kartan. För min del tror jag inte att jag skulle stå ut någon längre tid.

Med detta skulle jag vilja ha sagt att denna lösning med att hämta flyktingar från Afrika kan bli ganska inhuman, dels mot de som blir utvalda och dels mot de som blir kvar och tror att deras olycksbröder och systrar kommer till paradiset.

Här vill jag nog förorda SD:s lösning att lägga mer resurser på att hjälpa flyktingar i närområdet. Det borde väl finnas något land i närområdet, även om det är oroligt i många länder i Afrika, där man kan ta emot dessa hjälpbehövande och att man stöttar dessa länder med olika former av bistånd. Biståndet ska vara ekonomiskt och personellt. Personellt för att få en garanti att pengarna används för det de är avsedda för.

I och med denna text är jag medveten om att det finns en viss risk för att bli beskylld för att vara rasist, men den risken tar jag. Om så skulle vara fallet får den som kommer med dessa beskyllningar också motivera detta och inte bara kort och gott påstå detta, som ofta är fallet om man råkar ha åsikter i flyktingfrågor.



Inga kommentarer: