fredag 27 maj 2016

DISKRIMINERING

Vad är diskriminering? Är det inte diskriminering om jag, bara för att jag är "ursvensk", blir förbigången när jag söker ett arbete eller en utbildning. Jag har bättre meriter rakt igenom än en medsökande, men denne är inte "ursvensk" och därför får han eller hon förtur till arbetet eller utbildningen.

Ovan rader nedtecknas i anledning av inrikesministerns signaler om att man måste få en mer etnisk mångfald inom poliskåren i Sverige. Jag befarar att det kan komma att betyda sänkta krav för sökanden med utländsk bakgrund och då på bekostnad av den som är "ursvensk". Detta är bara ett exempel inom arbetslivet där man ska kvotera efter etnicitet vid anställning eller antagning till utbildning. Ett annat är brandkåren.

På bostadsmarknaden, som är ytterst ansträngd, signaleras det i Örebro, bara för att ta ett exempel, att var 20:e lägenhet ska gå till invandrare. Och då till invandrare som inte stått i någon bostadskö.

Nu plussar man på med ytterligare diskriminering genom att ge förtur till friskolor för nyanlända barn. Det börjar vara jobbigt att vara av svensk etnicitet, i Sverige, inom alla områden, skola, arbete och boende. Vad blir nästa kö? Vård och omsorg? Man kan befara det värsta om man fortsätter på den inslagna vägen.

Inga kommentarer: