söndag 22 maj 2016

Utlänning-förlåt asiat, menar jag-eller kanske något annat.

Vad får man egentligen säga i dagens svenska samhälle? Yttrandefrihet, vad innebär detta egentligen? Vad jag förstår så ska vi i Sverige ha rätt att yttra oss och får därmed säga vad som helst till vem som helst enligt vår grundlag. Undantaget är om ett uttalande innebär hets mot folkgrupp, olaga hot eller förtal.

Då menar jag, kan det vara fel och därmed brott mot yttrandefriheten att benämna en person, som kommer från ett annat land, för utlänning. Detta i anledning av att en politiker i en debatt benämnde personer med utländsk härkomst för utlänning. Politikern blev då åthutad av en politisk motståndare, som menade att detta språkbruk var högst olämpligt. Vilka partier och politiker detta handlar om har egentligen ingen betydelse. Jag vill bara peka på hur lätt man kan anses säga "fel" saker utan att man menar något illa. Ta bara, som exempel, om jag skulle råka säga negerboll istället för chokladboll. Eller lapp istället för same. Neger istället för svart om jag ska lämna ett signalement på en person. Listan kan göras längre på uttalande och benämningar, som man kan få bannor för om man råkar säga det vid "fel" tillfälle.

Hur som helst jag kommer nog även i framtiden att säga utlänning, som en samlingsbenämning på personer, som kommer från ett annat land. I vart fall om jag inte vet från vilket specifikt land vederbörande kommer från. Jag kan nog kläcka ur mig både lapp och neger också utan att lägga någon negativ värdering i detta. Då får andra tycka och uttrycka sig som dom vill.

Inga kommentarer: