måndag 12 mars 2012

Spritproblem

Inför den kommande resan till Mallorca har vi fått oss tillsänd en katalog för att göra tax-freebeställningar.
När man då kommer till att beställa spritdrycker uppkommer lite oklarheter, som jag ser det. Tax-free betyder, om inte jag är helt fel ute, ingen skatt. De i sin tur betyder då att jag måste betala skatt på den alkohol som jag ska föra in. De står visserligen i katalogen att jag från annat EU-land får föra in 10 liter starksprit och sedan en massa öl och vin. Men då är det inte tax-free. Om jag kommer från annat land, alltså utanför EU, får jag medföra 1 liter starksprit. Tidigare har det ju varit på det viset att man bara fått införa 1 liter starksprit när man handlar tax-free.

Så vad gör man när det hela verkar så luddigt. Man vill ju göra rätt. Ja, då ringer man tullverket. När jag då lägger fram min fråga leder de till att tulltjänstemannen blir tvungen att konsultera en kollega och inte då heller kan jag vara helt säker på att det blev ett korrekt och entydigt svar. De är nämligen på det viset att om skatt inte är erlagd för den sprit man köper så är man skyldig att erlägga denna skatt från första centilitern. Va klok man blev på detta. Eftersom det i katalogen står tax-free så måste det väl betyda skattefritt, eller kanske det betyder att kunden inte behöver betala skatt. De måste jag ta reda på.

Jag ringer kundtjänst på SAS/tax-free. Där får jag veta att det som säljs som tax-free är beskattat redan när kunden får sin vara i handen. Så löstes detta spritproblem. Tänk vad man får lära sig. Och tänk va bra det är med EU, även i detta sammanhang.

1 kommentar:

murre sa...

Hej Kurt! Bra att du löste spritproblemen. Nu kan vi handla hej vilt. Puss och kram