måndag 16 februari 2015

Vågar vi vara ute på våra vägar?

Jag blir vettskrämd när jag hör om alla dessa utländska lastbilar och lastbilschaufförer som trafikerar våra svenska vägar. Tack och lov hör man nu att polisen äntligen fått verktyg för att komma tillrätta med problemen. De var faktiskt på tiden.

Man pratar mycket om den ojusta konkurrensen med svenska åkare och ytterst lite om trafiksäkerheten när dessa chaufförer bryter mot körtidsregler, använder sig av förfalskade körkort och andra handlingar. Till råga på allt, om jag inte missminner mig, blev en makedonsk eller moldavisk chaufför frikänd när han framförde en lastbil med falska handlingar.

I dagarna har en utländsk chaufför åtalats för grov vårdslöshet i trafik och vållande till annans död. Om detta vansinne får fortsätta så är det säkerligen inte det sista åtalet för liknande brott.

Som jag nämnde tidigare så har konkurrensen med svenska åkare snedvridits med de låga lönerna som utländska chaufförer har. Precis när jag sitter och skriver dessa rader så säger man på nyheterna att skatteverket nu ska ta itu med de dom kan åtgärda. Hoppas att man kan åstadkomma en ordentlig samordning mellan olika myndigheter, liknande när man undersökt krogbranschen och en del andra branscher.

Inga kommentarer: