fredag 27 februari 2015

Vart är vi på väg?

Rubriken syftar inte på TV-programmet på spåret utan om något helt annat. Nämligen alla dessa tiggare, eller EU-migranter som man numera säger, som sitter utanför våra affärer. Eller rättare sagt innanför ingångsdörrarna till affärerna. De är faktiskt så att nu sitter de inne och då kan man ju bara vänta sig att de kommer att befinna sig inne i affären vid kassorna i en framtid, som kanske inte är alltför avlägsen. Ytterligare ett steg kanske är att de kommer att befinna sig utanför din eller min lägenhets- eller fastighetsdörr. Ytterligare steg vill jag inte ens öppet spekulera i.

Vad ska man då göra för att komma tillrätta med detta? Någon patentmedicin har inte jag. Man har släppt detta så långt att om man nu föreslår några verksamma åtgärder blir man beskylld för att vara rasist och främlingsfientlig. Jag är medveten att så kan bli fallet på grund av dessa rader.
Men de får jag ta.

De inte jag förstår är att hur affärsmän och affärsägare kan tolerera att man sitter utanför och även, numera, inne i affärerna. Dom har ju rätt att be dem flytta på sig eller i annat fall begära avhysning. Orsaken torde var den jag ovan angivit.

Ponera att jag skulle, i vart fall för något år sedan, ha tagit min sovsäck och lite andra tillhörigheter och slagit mig ner, på Sergels Torg eller något annat torg i Sverige, för att övernatta. Vad hade då hänt? Jo, jag hade omgående blivit avhyst. De kanske skulle ske även idag om jag slog mig ner på något ställe där jag inte smälter in bland andra tiggare.

De ska bli spännande att se hur långt man kommer att låta detta gå innan man vidtar åtgärder. Och då menar jag kraftfulla åtgärder. Något annat fungerar inte.



Inga kommentarer: